Segregaatio ja eriarvoisuus peruskouluissa: tarveperusteisen rahoituksen ja painotetun opetuksen vaikutukset oppilaisiin

Millaisia vaikutuksia on sillä, jos lapsi pääsee painotetun opetuksen luokalle tai kieliluokalle? Entä millä tavalla peruskoulujen tarveperustainen rahoitus vaikuttaa oppilaiden oppimiseen ja myöhempään elämään? Näihin kysymyksiin pureudutaan tässä tutkimushankkeessa, joka jakautuu kahteen osaan.
Ensimmäinen osa tuottaa kaupungeille tietoa siitä, kuinka paljon ja millä tavoin tarveperustainen rahoitus vaikuttaa oppilaiden oppimistuloksiin sekä tulevaisuuteen. Tässä osassa tarkastellaan erityisesti tarveperusteisen rahoituksen vaikutuksia ulkomaalaistaustaisiin sekä heikommista sosioekonomisista taustoista tulevien perheiden lapsiin. Tutkimus tuo arvokasta tietoa rahoituksen vaikutuksista toisen asteen koulutukseen hakeutumiseen, korkeakouluvalintoihin ja myöhempään pärjäämiseen työmarkkinoilla.
Tutkimushankkeen toisessa osassa selvitetään, millä tavoin oppilas hyötyy painotettuun opetukseen pääsemisestä. Hanke selvittää, kasvattaako painotettu perusopetus eriarvoisuutta peruskouluissamme. Kaupungit saavat tärkeää tietoa painotettuun opetukseen osallistumisen vaikutuksista oppimistuloksiin, koulutusvalintoihin ja mahdollisesti myös työmarkkinoilla pärjäämiseen kouluajan jälkeen.
Kuva: Vesa Laitinen
Tutkija
Rasmus Mellanen, väitöskirjatutkija, Helsingin yliopisto