Kaupunkiliikenteen resilienssin mittaaminen: Näkökulmia Helsingistä ja Pohjoismaista

Kaupungit ovat yhä haavoittuvampia ilmastosta johtuville häiriöille ja infrastruktuurishokeille. Aiempi tutkimus on edistänyt merkittävästi pitkän aikavälin liikkumismallien ja infrastruktuuri-investointien ymmärtämistä, mutta empiiristä tietoa kaupunkien liikenneverkostojen reagoinnista lyhytaikaisiin häiriöihin on edelleen niukasti.
Tässä Aalto-yliopistossa toteutettavassa, pääkaupunkiseudun kaupunkien kanssa yhteistyössä tehdyssä tutkimushankkeessa pyrimme paikkaamaan tätä puutetta tarjoamalla uutta tietoa sekä käyttäytymisreaktioista, että järjestelmätason vasteista tieliikenteen häiriöihin, hyödyntäen reaaliaikaista dataa ja tarkkaa mallinnusta. Tutkimushanke arvioi ja kuvaa, kuinka paljon liikennehäiriöt hidastavat matkustamista, miten tienkäyttäjät sopeutuvat häiriötilanteisiin, esimerkiksi siirtymällä vaihtoehtoisiin reitteihin tai matkustustapoihin, sekä sitä, millaisia vaikutuksia tiekäyttäjien valinnat aiheuttavat muulle liikenneverkostolle.
Näiden tulosten toivotaan auttavan pääkaupunkiseudun kaupunkeja parantamaan liikenneinfrastruktuurin suunnitteluaan sekä toteuttamaan sellaista politiikkaa, joka vahvistaa verkon kestävyyttä pitkällä aikavälillä.
Kuva: Tero Lahti
Tutkijat
Prottoy Akbar, kaupunkitaloustieteen apulaisprofessori, Aalto-yliopisto
Pablo Warnes, kaupunkitaloustieteen apulaisprofessori, Aalto-yliopisto